Sunday, June 23, 2013

Satu Perantauan

Ketika ku meraung keseorangan
Dalam satu perantauan yang penuh misteri
Pelbagai perasaan menjelma mengabui kalbu
Yang sedih diiringi tangisan, yang gembira diiringi senyuman.
Perantauan yang termaktub dalam satu alam
Digelar alam maya, alam yang masih belum terungkai misterinya
Tetapi satu perjalanan yang berliku-liku ku harungi
Dengan bebanan dan hiasan dari suatu zaman yang hilang ditelan masa.
Hanya aku seorang sahaja saksi gelagat ku yang berwarna-warni
Warna-warna hidup, warna-warna harapan dalam pelbagai jelmaan
Hanya aku seorang yang mampu memahami maksudnya
Dan hanya aku seorang yang berdansa dalam kekeliruannya.

Satu perantauan yang tak jauh maupun dekat
Satu perjalanan bagaikan musafir yang sesat diayun badai
Kadang-kadang ku kaku terpaku mengenangkan kecohan hati
Yang melanda minda yang kekadang bercelaru dan juga bersuka-suka.
Aku, seorang musafir dalam mindaku sendiri
Tidak ku tahu samada aku mampu merangkak keluar dari mindaku
Yang penuh dengan sejarah, yang pahit dan juga manis
Tetapi realiti tidak dapat ku sangkal, harapan masih tidak ghaib,

Satu hari, satu jawapan, satu harapan
Tetap akan ku kecapi dalam perantauan ini.


©Hakcipta Cyclopseven - 230613.

3 comments:

venuss66 said...

Nice reading you after so long.:)

cyclopseven said...

Thank you my friend:).

sonia a. mascaro said...

Thank you for your nice comment on my blog!